دستور زبان فیلم
دستور زبان فیلم

میزانسن : ترکیب عناصر بصری و سمعی در یک نما ،که توسط این ترکیب و توالی نماها ،در پایان فیلم ،پیام فیلم رسانده شود.میزانسن اصطلاحی است که از تئاتر به سینما امده و در زبان فرانسه یعنی به صحنه دراوردن یک عمل و تاکیدبر کنترل کارگردان ،بر انچه در یک نما دیده می شود . یعنی صحنه ارایی ،نورپردازی، لباس و حرکات بازیگران ، چهره پردازی (گریم)،حرکت دوربین و صدا

پراپ :فیلم ساز ممکن است در جریان صحنه ارایی یک نما دست به خلق یک پراپ بزند. یعنی استفاده از یک شی یا ماکت یا چیزی که بتواند نماینده یک شخصیت باشد و حالات روحی و روانی او را نشان دهد. مانند گلدان گل کاکتوس در فیلم مردی که لیبرتی والانس را کشت .

 استعاره و نمادها : عواملی که سینما را خیلی پرقدرت می کند ،استفاده از دکورها، اشیا ،و کنش های اغلب استعاری برای تجربیات نهفته و درونی شخصیت اصلی است ،استعاره دارای معنایی غیر از انچه می بینیم است.

کنش :عبارت است از تجلی خواست و اراده ؛ باید دانست که هر شخصیتی با حرفها و کنش خود ، در واقع هم جنبه درونی شخصیتش را نشان می دهد و هم جنبه بیرونی ان را، (سینما رسانه ای است که به جای گفتن نشان می دهد)

 نمای نقطه نظر یا نقطه دید (POV): نمایی است که از دید شخصی در فیلم ،بیننده می بیند . این نما به فیلم عینیت و فعلیت می دهد و باعث می شود تماشاگر با قهرمان فیلم همذات پنداری کند .

 دکوپاژ : به شکل نهایی فیلمنامه گفته می شود که در ان کارگردان همه اطلاعات فنی را که فکر می کند گروه تولید فیلم برای درک منظور او نیاز دارند اورده است . خرد کردن صحنه های فیلمنامه به نماهای مختلف . معنی سوم دکوپاژ به ساختار بینیانی یا اندیشه ای که طرح کلی فیلم از ان مایه می گیرد اشاره دارد .

خط فرضی :اگر صحنه را یک دایره فرض کنیم ،هرکدام از قطرهای دایره ،بر اساس اینکه بازیگران چگونه قرار دارند و دوربین اولین پلان را در کدام قسمت از نیم دایره ها ضبط می کند،می تواند خط فرضی محسوب شود ،یک قانون مهم در اصل مثلث،انتخاب یک سمت از خط فرضی و پایبند ماندن به ان است .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 2 آذر 1390برچسب:, توسط محمد اقبالی